SUUNTO AIM 30
Etusivu > Kompassit > Levykompassit > SUUNTO
Pohjalevykompassi huippusuunnistajille
Tässä pohjalevykompassissa on poikkeuksellisen vakaa ja visuaalisesti optimoitu neula sekä erityisiä suunnistuksen nopeuteen ja joustavuuteen tarkoitettuja apuvälineitä. Kehitetty yhteistyössä pikasuunnistuksen maailmanmestari Mårten Boströmin kanssa.
Tärkeimmät ominaisuudet
Helppo vaihto suunnitusmenetelmästä toiseen
Poikkeuksellisen nopea ja vakaa neula
Graafinen suunnittelu perustuu nopean suunnistuksen visuaaliseen psykologiaan
Kompassien ominaisuudet
Elektronisen navigoinnin aikakautena mekaaninen kompassi ja tulostettu kartta ovat edelleen luotettavimpia suunnistamisen apuvälineitä.
Mekaaninen tai elektroninen
GPS:llä suunnistaminen on tullut tavaksi. Kuitenkin jokaisessa elektronisessa laitteessa on vielä heikkouksia, jotka edellyttävät varovaisuutta ja varasuunnitelmaa. Loppuun huvennut akku, ohjelmistovirhe tai puuttuva/viallinen digitaalinen kartta voivat jättää meidät pulaan.
Suunnon mekaaniset kompassit ovat poikkeuksellisen nopeita ja helppoja käyttää peruskartan kanssa – hintavia digitaalisia karttoja ei tarvita. Lähteminen turvallisesti maastoon edellyttää vain perusymmärrystä suunnistamisesta ja kulloisenkin Suunnon kompassin tuntemista. Voit nauttia GPS-toiminnosta, mutta älä koskaan suuntaa tuntemattomiin maastoihin ilman luotettavaa mekaanista kompassia.
Jalokivilaakerointi
Pieni kitka on olennainen kompassin nopeuteen ja tarkkuuteen vaikuttava tekijä. Suunnon kaikkien kompassien laakeroinnissa on käytetty jalokiveä ja keskustappiin kovaa terästä. Tällä taataan laakeroinnin lujuus ja pitkäkestoisuus.
Herkkyys-, nopeus- ja luotettavuusvaatimuksista riippuen käytetty jalokivi voi olla akaatti, safiiri tai rubiini.
Suunnon kompasseissa laakeritappi on valmistettu erityisesti tähän tarkoitukseen soveltuvasta teräksestä, joka takaa maksimaalisen suorituskyvyn, mutta ei aiheuta häiriöitä magneetin toimintaan. Myös laakeritappien muotoilulla on pyritty lisäämään suorituskykyä entisestään.
Nestetäytteinen kompassi
Emme halua lannistaa, mutta on sanottava, että mekaanista kompassia on erittäin vaikea käyttää. Neste auttaa magneettista osoitinta pysähtymään nopeasti. Suunto-kompassien kehittäjä Tuomas Vohlonen saavutti suurimman läpimurtonsa, kun hän vuonna 1936 keksi keinon täyttää kompassin neularasiat teollisvalmisteisella nesteellä.
Suunnon kompasseissa käytettävä neste on kehitetty vaimentamaan neulan heilahtelua eri lämpötiloissa ja estämään neulan takertuminen. Nestetäytteiset neularasiat on suljettu ilmatiiviisti, jotta ne olisivat paremmin suojassa korroosiolta ja kosteudelta, ja jotta neulan heilahtelu pysyisi kurissa myös veden alla.